تقویت هوش از طریق بازی های فکری

تقویت هوش از طریق بازی های فکری

می پسندم
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
1,728 بار
0 نظر
محمد رحمتی
۱۲ مرداد ۱۴۰۱

fda3700c 145b 4428 b0bc 994a9ca8abf5 - تقویت هوش از طریق بازی های فکری

بازی فکری یکی از انواع بازی هایی هستش که می تونه علاوه بر این که ما رو سرگرم کنه مغزمون رو فعال و سرزنده نگه داره. این نوع بازی در انواع متنوع و برای سنین مختلف ساخته شده که هر کدومش به شکل متفاوتی اجرا میشه و به روی مغز اثر میزاره. در ادامه می خوایم نکات مهمی رو در درباره این نوع بازی بیان کنیم پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

بازی فکری چیه

بازی فکری نوعی فعالیت ذهنی و جسمی هستش که با انجام اون تجربه ی مثبتی در اختیار ما قرار داده میشه. علاوه بر اون باعث تجربه کردن نوعی احساس موفقیت آمیز در ما میشه. به وجود اومدن این احساس باعث پرورش خلاقیت شده در نتیجه تخیل نیز تحریک میشه که تقویت هوش رو به دنبال داره.

اهمیت انجام بازی ذهنی توی دوران کودکی

انجام بازی فکری و روند اون تاثیر مستقیمی بر روی شخصیت و روحیه بچه ها میزاره. انجام دادن بازی تو کودکی تاثیر فوق العاده مهمی بر زندگی افراد می زاره. حالا اگه این بازی بازیی باشه که ذهن رو به چالش بکشه حتما انجام اون خیلی مهم تر و حیاتی تر میشه. انجام صحیح و منطقی بازی ها و فعالیت های ذهنی تو سال های اول زندگی باعث شادی میشه و تاثیر مستقیمی به روی رشد جسمی بچه ها میزاره. از این ها گذشته رشد روان شناختی رو هم واسه اون ها به دنبال داره.

بچه هایی که از بازی فکری استفاده می کنن خیلی زود راه های تعامل با محیط اطرافشون رو یاد می گیرن و به راحتی مهارت های زبانی رو هم در کنارش کسب می کنن. حقیقت اینه که انجام این جور بازی ها فرصت خوبی واسه عرض اندام بچه ها ایجاد می کنه. در نتیجه باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در اون ها میشه. به کمک این بازی ها میشه به تخلیه هیجانی بچه ها کمک کرد و اون ها رو از شر بعضی هیجان های منفی و البته اضافی خلاص کرد.

مهم ترین فایده انجام بازی فکری واسه بچه ها آشنایی با فرهنگ جامعه ای هست که تو اون زندگی میکنن. این آشنایی باعث میشه تا اون ها باید ها و نباید های اجتماعی رو تو ذهن و وجود شون نهادینه کنن. در نتیجه در آینده بهتر و بیشتر با اجتماع سازگاری پیدا می کنن.

مهم ترین ویژگی و مشخصه های بازی های فکری

بازی فکری دارای مشخصه ها و ویژگی های بسیاری هست که هدفمند بودن مهم ترین اون ها هست. لذت بخش بودن، انتخاب های مستقل و آزاد، مناسب بودن واسه هر سن و سال، هیجان انگیز بودن از ویژگی های دیگه ی این جور بازی ها به شمار میان.

چه جور بازی هایی جزء بازی های تقویت هوش به حساب میان

به طور کلی اگه یه بازی دارای ویژگی های ذیل باشه میشه اونو بازی فکری و بازی تقویت هوش دونست. این ویژگی ها از این قرارن.

۱: واسه انجام اون به دقت و تمرکز نیاز باشه.

۲: دقت و تمرکز رو تو افراد تقویت کنه و باعث بالا رفتن اون ها بشه.

۳: باعث بشه تا افراد شباهت ها و تضاد ها رو با هم کشف کنن.

۴: میزان یادگیری رو توی افراد افزایش بده.

۵: افراد رو تحریک به پیش بینی مداوم بکنه.

۶: افراد رو به کشف ها و جستجو های فلسفی وادار کنه.

۷: باعث ایجاد حس همکاری تو افراد بشه.

۸: حس مسئولیت پذیری رو تو افراد تقویت کنه.

۹: قدرت ارزیابی رو تقویت کنه.

۱۰: باعث انتخاب درست ایده ها بشه.

۱۱: باعث بشه افراد تو هر سن و سالی که باشن قابلیت های خودشونو کشف کنن.

۱۲: تقویت حواس پنجگانه رو به دنبال داشته باشه.

۱۳: باعث ایجاد حس رقابت تو افراد بشه.

۱۴: موجب کسب مهارت های برقراری ارتباط با انسان، حیوان و اشیاء بشه.

۱۵: قدرت حل مسئله رو تو افراد تقویت کنه.

۱۶: ایجاد خلاقیت کنه و قدرت ابتکار رو تو افراد بالا ببره.

نکته: بر خلاف باور عموم بازی فکری تنها بازی های طراحی شده و خاص نیستن. بلکه هر نوع بازی که دارای ویژگی های فوق باشه می تونه توی دسته این جور بازی ها قرار بگیره. به طور مثال تماشای یک فیلم یا گوش دادن به موزیک و کتاب خوندن هم می تونن نوعی بازی و سرگرمی ذهنی باشن. البته به شرطی که از مشخصه های شانزده گانه فوق برخوردار باشن.

نکته مهم در خصوص انواع بازی فکری بچه ها

نکته مهم درباره بازی فکری بچه ها اینه که کودکان و خردسالان ابتدا باید بازی های جسمی و عاطفی رو تجربه کنن. بعد از اون به تدریج بعضی بازی های تقویت هوش رو به اون ها ارائه داد. در واقع بازی بچه ها باید به تدریج از حالت جسمی و عاطفی خارج بشه و به سمت بازی ذهنی و تقویت هوشی هدایت بشه. در تمامی این مراحل لازمه مهم بودن بازی های جسمی رو هم در نظر گرفت. چون بازی های جسمی پایه و اساس بازی ذهنی تو بچه ها هستن.

فاکتور مهم در زمان خرید بازی فکری

فاکتور های خیلی مهمی وجود دارن که هنگام خرید بازی فکری باید مد نظر قرار بگیرن. مهم ترین اون ها میزان اثرگذاری این بازی ها هستش. در واقع بازی ها و فعالیت های ذهنی علاوه بر پر کردن اوقات فراغت باید بر قسمت های مختلف مغز هم اثرات مثبتی بزارن.‌ مثلا باعث تقویت حافظه، تقویت هوش و تقویت مهارت های کلامی بشن. کیفیت، دوام، جنس و قیمت از فاکتور های مهم دیگه ای هستن که لازمه به اون ها توجه بشه.

کلام پایانی:

موارد زیادی درباره بازی فکری وجود دارن که دونستن اونا خالی از لطف نیست. خبر خوب اینه که از این جور بازی ها برای هر سن و سالی طراحی شده و تو بازار وجود دارن. پس بهتره به جای سرگرم کردن خودمون با سرگرمی های ناسالم یکی از این بازی ها رو انتخاب و خریداری کنیم. واسه این کار میشه از فروشگاه های اینترنتی استفاده کرد. فروشگاه اینترنتی بازالاین یکی از بهترین فروشگاه هاییه که میشه از اون خرید کرد. چون علاوه بر این که محصولاتش خیلی متنوع و جالبند از قیمت مناسبی هم برخوردارن.

دیدگاه کاربران

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد

مقالات مرتبط

پروفیل سبک یا پروفیل مبلی که به قوطی سبک هم معروف است، از ورق روغنی (ورق نورد سرد) و براساس استاندارد...
همه ما شاهد پیشرفت چشم‌گیر هوش مصنوعی در سراسر جهان هستیم. در این زمینه محصولات و خدمات گسترده‌ای وجود دارد...
لیپوماتیک یکی از روش هایی است که شما را از شر چربی های اضافی رها می کند. با این حال...
همانطور که می‌دانید، دنیای امروز با سرعت زیادی به سمت فناوری در حرکت می‌باشد. یکی از آورده های تکنولوژی برای...