نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

می پسندم
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
992 بار
0 نظر
محمد رحمتی
۱۵ مهر ۱۴۰۰

how to create wordpress sitemap - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

ایجاد نقشه سایت وردپرس یکی از راه های مختلف برای بهینه سازی وب سایت است. با استفاده از نقشه سایت وردپرس، بازدیدکنندگان وب سایت و ربات های موتور جستجو می توانند راحت تر ساختار یک سایت را مشاهده کنند. نقشه های سایت وردپرس تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان ایجاد می کنند و اطلاعات دقیقی را برای فعال کردن موتورهای جستجو ارائه می دهند.

این مقاله جزئیات بیشتری در مورد فواید تولید نقشه سایت برای وب سایت های وردپرس ارائه می دهد. ما همچنین تفاوت بین نقشه سایت XML و HTML و طریقه کمک هر دو آنها به بهینه سازی سایت را توضیح خواهیم داد.

بعلاوه، طریقه تولید هر دو نقشه سایت برای سایت وردپرسی خود و ارسال نقشه سایت به Google و بینگ را یاد خواهید گرفت.

بدون بحث بیشتر، بیایید شروع کنیم.

نقشه سایت وردپرس چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

نقشه سایت وردپرس فهرستی از تمام آدرس های عمومی در وب سایت وردپرس می باشد. نقشه های سایت به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو کمک می کند تا سریعتر و راحتتر در همه URL باشد.در یک سایت حرکت کنند. آنها همچنین می توانند رابطه بین صفحات مختلف و اهمیت هر صفحه را نشان دهند. اگر می خواهید کلا در مورد نقشه سایت بیشتر بدانید، متن ما را تا انتها بخوانید.

نقشه سایت وردپرس به صاحبان وب سایت کمک می کند:

  • هشدار به موتورهای جستجو – به نرم افزار های موتور جستجو هشدار می دهد پست های جدید در وب سایت را به بازدیدکنندگان نشان می دهد. نقشه های سایت وردپرس همچنین به موتورهای جستجو در مورد صفحات سایت که قبلاً ایندکس نکرده اند، اطلاع می دهد.
  • ناوبری آسان – ساختار و سلسله مراتب صفحات وب را با ارائه یک فهرست کامل از URL های سفارشی نشان خواهد داد.
  • بهینه سازی موتورهای جستجو – این قابلیت با اطلاع به موتورهای جستجو بر این اساس که وب سایت دارای محتوای تکراری نیست، به بهینه سازی وب سایت کمک می کند. نقشه های سایت همچنین یک وب سایت را کاربر پسند تر می کند، که رتبه آن را در نتایج موتورهای جستجو (SERPs) بهبود خواهد بخشید.

تفاوت بین نقشه سایت وردپرس XML و HTML

دو نوع مختلف نقشه سایت وردپرس وجود دارد: نقشه سایت XML و نقشه سایت HTML. هر یک نقش برجسته ای در بهینه سازی وب سایت به روش های مختلف خود دارند.

در حین ارسال نقشه سایت وردپرس به موتورهای جستجو، از نقشه سایت Extensible Markup Language (XML) استفاده کنید. با استفاده از این زبان، ربات های موتور جستجو محتوا و اطلاعات را زودتر پیدا می کنند. نقشه های سایت XML همچنین فراداده اضافی و زمینه هر URL را ارائه خواهد کرد.

تفاوت اساسی بین این دو نقشه سایت این است که نقشه سایت XML در یک آدرس اینترنتی جداگانه قرار دارد و بر موتورهای جستجو تمرکز خواهد کرد. در همین حال، یک نقشه سایت HTML می تواند در صفحات وب برای بازدیدکنندگان وب سایت گنجانده شود.

سفارش می کنیم هر دو نقشه سایت وردپرس را برای ضمانت تجربه بهینه کاربر در اختیار داشته باشید که در نتیجه رتبه موتورهای جستجو را افزایش خواهد داد.

چگونه می توان نقشه سایت XML وردپرس را به صورت دستی ایجاد کرد؟

ایجاد یک نقشه سایت XML وردپرس به صورت دستی به تعیین اطلاعات دقیق نرم افزارهای موتور جستجو کمک می کند. با این حال، تولید یک نقشه سایت وردپرس به صورت دستی، به ویژه برای وب سایت هایی با بیش از ۱۰ آدرس اینترنتی، زمان طولانی طول می کشد.

نقشه های سایت وردپرس را به صورت دستی ایجاد کنید، یک ویرایشگر متن مانند Windows Notepad یا Nano را برای کاربران لینوکس و macOS باز کنید. توجه داشته باشید که فایل باید در قالب XML باشد. در آن، آدرس وب سایت خود و همه اطلاعات لازم برای موتورهای جستجو باید بدانند، را وارد کنید.

در اینجا نمونه ای از نقشه سایت XML آمده است:

برچسب های اختیاری و مورد نیاز در این نقشه سایت وجود دارند. در زیر توضیحاتی در مورد برچسب های مورد نیاز آورده شده است:

  • <urlset> – استاندارد پروتکل فعلی را ارجاع دهید. نشانی وب را در مثال مربوط به فایل نقشه سایت XML خود نگه دارید.
  • <url> – برچسب والد برای URL. بقیه برچسب ها در داخل این برچسب گنجانده شده است.
  • <loc> – باید با پروتکل مانند HTTP شروع شود و اگر سرور وب شما از آن استفاده می نماید با یک اسلش پشت سر هم پایان یابد. ارزش این برچسب باید کمتر از 2048 نویسه باشد.

علاوه بر این، بعضی برچسب های اختیاری که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • <lastmod> – آخرین زمان اصلاح وب سایت را نشان می دهد. برای این برچسب از قالب YYYY-MM-DD استفاده کنید.
  • <changefreq> – نشان می دهد که هر چند وقت یکبار وب سایت تغییرات ایجاد می کند. مقادیر معتبر عبارتند از: همیشه، ساعتی، روزانه، هفتگی ، ماهانه، سالانه و هرگز.
  • <priority> – به موتورهای جستجو اجازه دهید که کدام URL ها بیشتر برای نرم افزار ها مهم هستند. مقادیر معتبر از 0.0 تا 1.0 متغیر است ، با 0.5 پیش فرض.

هنگامی که یک فایل نقشه سایت XML ایجاد کردید، آن را در پوشه ریشه وردپرس خود بارگذاری نمایید. سپس، برای بررسی نقشه سایت وردپرس، به آدرس نقشه سایت دسترسی پیدا کنید. معمولاً URL از این قالب پیروی می کند:

http://example.com/sitemap.xml

نقشه سایت را پس از یافتن آدرس آن با اعتبارسنج نقشه سایت بررسی کنید. فایل های نقشه سایت نامعتبر ممکن است وب سایت های وردپرس را مختل کنند. بنابراین، ضروری است که قبل از ارسال نقشه های سایت XML به موتورهای جستجو، اول آن را با یک اعتبارسنج بررسی کنید.

از اعتبارسنج نقشه سایت استفاده نمایید، آدرس نقشه سایت را در اعتبارسنج وارد نمایید و روی دکمه VALIDATE SITEMAP کلیک کنید.

XML sitemap validator - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

اگر نقشه سایت معتبر باشد، اعلامیه ای بدون مشکل تشخیص داده می شود.

XML validation results - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

با وجود این، چنانچه نقشه سایت نامعتبر باشد، پیام هشدار مشکل تشخیص داده می شود.

XML validation results problem - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

چگونه می توان با استفاده از افزونه یک نقشه سایت XML وردپرس ایجاد کرد؟

به طور خودکار یک نقشه سایت در وردپرس تولید کنید، از افزونه های نقشه سایت استفاده نمایید. این یک روش سریعتر و قابل اطمینان تر برای تولید نقشه سایت می باشد.

با نصب افزونه وردپرس، کاربران ویژگی ها و قابلیت های اضافی را برای کمک به وب سایت خود بهینه سازی می کنند. افزونه ها همچنین به روز رسانی نقشه سایت وردپرس در صورت ایجاد هرگونه تغییر به صورت خودکار کمک می کنند.

در قسمت زیر راهنمایی هایی در مورد چگونگی ایجاد نقشه سایت XML وردپرس با دو بهترین افزونه وردپرس برای کار پیدا خواهید کرد.

با استفاده از Yoast SEO یک نقشه سایت وردپرس ایجاد کنید

افزونه Yoast یکی از مشهور ترین افزونه های SEO برای وردپرس است. این افزونه SEO به تمام جنبه های فنی مرتبط به بهینه سازی محتوای وردپرس شامل ایجاد نقشه های سایت XML توجه می کند.

برای ایجاد نقشه سایت خود مراحل زیر را دنبال کنید:

1. به داشبورد وردپرس -> افزونه ها -> افزودن جدید بروید و به دنبال افزونه Yoast SEO باشید. روی Install Now کلیک کنید و نسخه رایگان افزونه را فعال کنید.

Yoast SEO - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

2. به منوی SEO در داشبورد بروید و General را انتخاب نمایید. بعد برای مشاهده تنظیمات وارد تب Features شوید.

SEO general 1024x759 1 - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

3. در برگه ویژگی ها، دکمه روشن زیر نقشه های سایت XML را انتخاب نموده و بر روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک نمایید.

XML sitemaps on - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

4. برای بررسی پیوند نقشه سایت XML، روی نماد علامت سوال کلیک نموده و گزینه See the XML Sitemap را انتخاب نمایید.

check XML sitemaps - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

5. Yoast SEO شما را به URL نقشه سایت XML هدایت می کند. در آن قسمت اطلاعات بیشتری در مورد یو آر ال در سایت خود مشاهده خواهید کرد.

XML sitemap url - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

علاوه بر این، Yoast SEO دارای تنظیمات Webmaster Tools است که قادر است وب سایت وردپرس را فورا به موتورهای جستجوی مختلف متصل نماید. با این کار، ارسال و اطلاع رسانی به روز رسانی ها به موتورهای جستجوی مختلف آسان تر خواهد شد.

Yoast SEO webmaster tools - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

نقشه های سایت XML گوگل

افزونه Google XML Sitemaps برای کسانی که تنظیمات پیشرفته نقشه سایت را ترجیح می دهند و گزینه ای که فورا آن را به موتورهای جستجو تحویل دهند عالی است.

یکی دیگر از خصوصیات مهم نقشه سایت XML، اعلان خودکار آن به موتورهای جستجو در هنگام ارسال یا انتشار محتوای جدید می باشد. برای استفاده از افزونه گام های زیر را دنبال کنید:

1. افزونه XML Sitemaps را از فهرست افزونه وردپرس نصب نمایید

XML sitemaps install - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

2. با رفتن به تنظیمات-> XML-Sitemap صفحه پیکربندی را باز نمایید. چون افزونه به طور خودکار نقشه سایت XML را برای سایت وردپرس تولید می کند، آدرس نقشه سایت را در آنجا مشاهده خواهید کرد.

XML sitemaps settings 1024x369 1 - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

3. برای مشاهده فهرست نقشه سایت XML روی URL کلیک کنید

XML sitemap index 1024x295 1 - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

به موتورهای جستجو اطلاع دهید، به تنظیمات-> XML-Sitemap بروید و بخش Basic Options را بیابید. دو کادر اول را علامت زده تا به Google و Bing اطلاع داده شود و بر روی گزینه ی Update options در پایین صفحه کلیک نمایید.

XML sitemap basic options - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

چگونه می توان نقشه سایت XML وردپرس را به موتورهای جستجو ارسال کرد؟

پس از ایجاد نقشه سایت، آن را به موتورهای جستجو مانند Google و Bing ارسال نمایید تا ضمیمه شوند. توجه کنید که در حالی که موتورهای جستجو هنوز وب سایت ها را بدون ارسال دستی اجرا می کنند، ارسال نقشه های سایت XML وردپرس به موتورهای جستجو مزایای بیشتری را به همراه خواهد داشت:

سئو – نقشه های سایت در صورت وجود تغییرات یا محتوای جدید به موتورهای جستجو اطلاع می دهد که به صفحه شما کمک شود تا در نتایج، موتور جستجو به روز شود.

دقت – با استفاده از نقشه سایت، موتور جستجو فقط دقیق ترین و مرتبط ترین اطلاعات یک سایت را فهرست بندی خواهد کرد.

رایگان – برای ایجاد نقشه سایت، صرف نظر از روشی که دنبال می کنید، هیچ هزینه ای وجود ندارد.

ترافیک ارگانیک – با رتبه بندی بیشتر در SERP ها، بازدیدهای بیشتری ایجاد کنید.

پیش از ارسال یک سایت وردپرس به موتورهای جستجو، به یک آدرس نقشه سایت XML نیاز خواهید داشت.

ارسال نقشه سایت XML به Google

ارسال نقشه سایت به Google سبب ازدیاد ترافیک و افزایش آگاهی از یک وب سایت می شود. صاحبان وب سایت می توانند با استفاده از Google Search Console این کار را انجام دهند.

وارد حساب Google خود شوید و گام های زیر را دنبال کنید:

1. برای آغاز، نوع ویژگی را انتخاب نمایید. برای به دست آوردن اطلاعات در مورد همه نشانی های وب در دامنه، گزینه Domain را انتخاب کنید. نام دامنه خود را وارد کرده و بر روی دکمه CONTINUE کلیک نمایید.

Google search console - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

2. با افزودن رکورد TXT از کنسول جستجوی Google به سرور سیستم نام دامنه خود (DNS)، دامنه را تأیید کنید. به وسیله ی Hostinger، به hPanel -> DNS Zone Editor رفته و رکورد را در کادر Manage DNS records اضافه نمایید. شما هم چنین می توانید از بخش Zone Editor سی پنل یا هر چیز دیگری نیز استفاده کنید.

DNS zone editor 1024x341 1 - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

3. به حساب Google Search Console بازگشته و Sitemaps را در منوی نوار کناری سمت چپ انتخاب نمایید. در آن قسمت آدرس نقشه سایت خود را در قسمت افزودن نقشه سایت جدید وارد کنید و روی SUBMIT کلیک کنید تا مراحل نهایی کارتان باشد.

Google search console sitemaps - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

وضعیت را بررسی کنید، به نقشه های سایت بروید -> نقشه های سایت ارسال شده. کنسول جستجوی Google وضعیت را به اشتراک خواهد گذاشت و درباره بهینه سازی سایت شما با استفاده از اسناد و منابع بازخورد خواهد داد.

ارسال نقشه سایت XML وردپرس به بینگ

Bing یکی دیگر از موتورهای جستجوی محبوب می باشد که وب سایت را ارائه می دهد زیرا موتورهای جستجوی دیگر مانند Yahoo و DuckDuckGo نیز از فهرست جستجوی خود برای رتبه بندی استفاده می نمایند. صاحبان وب سایت می توانند از ابزارهای وب مستر بینگ برای اجرا و نمایه سازی فوری استفاده کنند.

گام های زیر را برای ارسال نقشه های سایت XML وردپرس به بینگ دنبال کنید:

1. برای ورود به Bing Webmaster Tools از حساب های Microsof ،Google یا Facebook استفاده کنید.

Bing webmaster tools - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

2. در بخش تبدیل سایت خود به صورت دستی، آدرس وب سایت خود را اضافه کنید. اگر نشانی اینترنتی در کنسول جستجوی Google تأیید شده است، با استفاده از حساب Google خود وارد سیستم شوید و روی دکمه وارد کردن کلیک نمایید.

welcome bing webmaster tool - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

3. Sitemaps -> Submit Sitemap را انتخاب کرده و URL نقشه سایت را اضافه کنید تا به ابزار نمایه سازی سایت خود اطلاع دهید.

submit sitemap 1024x391 1 - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

چگونه می توان یک صفحه نقشه سایت HTML برای وردپرس ایجاد کرد؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، نقشه سایت وردپرس بخش مهمی از SEO می باشد. این نرم افزار، محیط کاربر پسندی را برای بازدیدکنندگان وب سایت فراهم می کند و ساختار مشخصی را برای صفحات وب ایجاد خواهد کرد.

ساده ترین روش ایجاد نقشه سایت HTML برای سایت وردپرس نصب افزونه است. توصیه می کنیم از WP Sitemap Page استفاده کنید:

1. WP Sitemap Page را نصب کرده و افزونه را فعال کنید

WP sitemap page - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

2. به داشبورد بروید -> صفحات -> افزودن جدید برای ایجاد یک صفحه جدید در سایت وردپرس. برای افزودن نقشه سایت وردپرس به یک صفحه موجود، صفحه زیر بخش Pages را انتخاب نمایید. با وجود این، توصیه می کنیم به جای آن یک صفحه جدید ایجاد کنید.

pages add new - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

3. برای افزودن نقشه سایت HTML کد کوتاه زیر را وارد کنید:

[wp_sitemap_page]

HTML sitemap 1024x465 1 - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

4. روی انتشار کلیک کنید و نقشه سایت HTML وردپرس در وب سایت شما در دسترس خواهد بود.

HTML sitemap example - نقشه سایت وردپرس چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

نتیجه گیری

این مقاله دو روش مختلف برای ایجاد نقشه سایت وردپرس به اشتراک گذاشته است: دستی و استفاده از افزونه ها. چنانچه این کار را به صورت دستی انجام دهید، می توانید اطلاعات دقیقی را انتخاب نموده و در نقشه سایت خود قرار دهید. با وجود این، انجام این کار تلاش بیشتری می طلبد و شامل یک مرحله اضافی از استفاده از ابزار اعتبارسنج برای آزمایش نقشه سایت شما خواهد شد

در عوض، توصیه می کنیم از یکی از افزونه ها برای ایجاد نقشه سایت HTML و XML استفاده نمایید. ما همچنین مراحل ارسال نقشه سایت وردپرس به Google و Bing را به اشتراک گذاشته ایم.
از به اشتراک گذاشتن تجربه خود در زمینه ایجاد و ارسال نقشه سایت وردپرس در قسمت نظرات زیر دریغ ننمایید.

دیدگاه کاربران

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد

مقالات مرتبط

در این آموزش وردپرس، شما را در فرآیند ساخت وب سایت چند زبانه راهنمایی می نماییم. شما متوجه خواهید شد...
به عنوان یک صاحب وب سایت، موارد متعددی وجود دارد که می خواهید سایت خود را در حالت تعمیر حفظ...
پیوند یکتا نام دیگری است که به URL صفحه وب می گویند. زمانی که شما مقاله ای را مشاهده می...
در این مقاله مرحله به مرحله، آموزش ساخت وب سایت با المنتور را در چند مرحله به شما نشان می...