جوملا یا وردپرس – کدام بهتر است؟ (مزایا و معایب)

جوملا یا وردپرس – کدام بهتر است؟ (مزایا و معایب)

می پسندم
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
1,348 بار
0 نظر
محمد رحمتی
۱۱ آبان ۱۴۰۰

wordpress vs joomla - جوملا یا وردپرس - کدام بهتر است؟ (مزایا و معایب)

آیا سعی دارید بین وب سایت بعدی خود بین جوملا و وردپرس یکی را انتخاب کنید؟ در حالی که دلایل زیادی برای استفاده از وردپرس وجود دارد، ما می دانیم که وردپرس تنها سیستم مدیریت محتوا نیست که به شما در ایجاد وب سایت کمک می کند.

ما قبلاً وقت خود را صرف بررسی دروپال در مقابل وردپرس و همچنین راه حل های میزبانی وردپرس در برابر میزبانی مانند Squarespace کرده ایم.

اکنون، ما بازگشته ایم تا همین کار را برای جوملا انجام دهیم. ما به بررسی هر سیستم مدیریت محتوا می پردازیم و بهترین راهکار را در مورد مزایا و معایب هر پلتفرم ارائه می دهیم. و برای مفیدتر شدن این امر، دقیقاً از فرمت مشابه مقایسه دروپال و وردپرس خود پیروی می کنیم تا بتوانیم هر سه سکو را به راحتی با یکدیگر مقایسه کنیم.

جوملا یا وردپرس: مقدمه و آنچه اعداد می گویند

وردپرس و جوملا هر دو سیستم مدیریت محتوای منبع باز هستند که بیش از ۱۰ سال است که وجود دارند.

wordpress vs drupal logo 1 - جوملا یا وردپرس - کدام بهتر است؟ (مزایا و معایب)

وردپرس که در ابتدا در سال 2003 به عنوان یک پلت فرم وبلاگ نویسی راه اندازی شد، در زمان فعلی یک سیستم مدیریت محتوا چند منظوره است که بیش از 40% از تمام وب سایت های موجود در اینترنت (از جمله موارد بسیار بیشتر از وبلاگ ها) را در اختیار دارد. از نظر سهم بازار سیستم مدیریت محتوا، وردپرس حدود 40% سهم بیشتری از بازار را در اختیار خود دارد.

joomla logo 1024x212 - جوملا یا وردپرس - کدام بهتر است؟ (مزایا و معایب)

جوملا که در سال 2005 راه اندازی شد، تقریباً به اندازه وردپرس قدمت دارد. پس از وردپرس، جوملا دومین سیستم مدیریت محتوای محبوب است که حدود 3 درصد از کل وب سایت های موجود در اینترنت را تامین می کند و 5.4 درصد از بازار سیستم های مدیریت محتوا را در اختیار دارد.

joomla vs wordpress cms market share - جوملا یا وردپرس - کدام بهتر است؟ (مزایا و معایب)

در حالی که جوملا هنوز در رتبه دوم است، سهم بازار سیستم مدیریت محتوا از سال 2010 در حال کاهش است و برای اولین بار سهم کلی آن از بازار وب سایت در سال 2017 کاهش یافته است. اگر به مقایسه گوگل ترند بین “وردپرس” و “جوملا” از سال 2004 تا کنون نگاه کنید، می توانید این روند را عینا ببینید. جوملا در واقع تا سال 2010 پیشرو یا در یک رتبه با وردپرس بود:

joomla vs wordpress 1 1024x345 - جوملا یا وردپرس - کدام بهتر است؟ (مزایا و معایب)

فقط وردپرس هنوز در حال رشد و پیشرفت است در حالی که جوملا به آرامی در جهت مخالف حرکت می کند. این بدین معنا نیست که جوملا چیزی برای ارائه ندارد!

برخی از مزایای رایج وردپرس و جوملا چیست؟

اگر جوملا یا وردپرس را مقایسه کنید، می توانید رقابت های ایدئولوژیکی زیادی بین توسعه دهندگان در هر دو طرف طیف پیدا کنید. به طور کلی، بعضی دلایل گسترده ای را در هر طرف مشاهده می کنید که چرا یک پلت فرم بهترین است:

مزایای وردپرس

  • سهولت استفاده – کلا وردپرس به عنوان ساده ترین سیستم مدیریت محتوا برای کاربرد غیر توسعه دهندگان در نظر گرفته می شود.
  • مناسب برای وبلاگ نویسی – وردپرس دارای تمایز “پست های وبلاگ” در مقابل “صفحات ایستا” می باشد در حالی که جوملا فقط یک نوع “مقاله” را شامل می شود که می توانید با دسته بندی ها دستکاری نمایید.
  • توسعه پذیری – وردپرس شامل بزرگترین اکوسیستم افزونه های وردپرس و موضوعات وردپرس است که سبب می شود سایت خود را با انواع ویژگی های مختلف گسترش دهید
  • هزینه های توسعه کمتر – این اکوسیستم عظیم همچنین به این معنی می باشد که شما می توانید کار توسعه را کمی ارزان تر انجام دهید.
  • جامعه پشتیبانی بزرگ – از آنجا که وردپرس بسیار محبوب است، به آسانی می توان از اکوسیستم عظیم شخص ثالث وبلاگ ها، گروه های فیس بوک و توسعه دهندگان کمک گرفت.

مزایای جوملا

  • مدیریت کاربر پیشرفته تر- جوملا سیستم پیشرفته تری را برای کنترل دسترسی کاربر و مدیریت کاربر در باکس ارائه می دهد.
  • قابل انعطاف برای انواع مختلف محتوا- اجزا و مدل های جوملا به شما انعطاف پذیری بیشتری برای نمایش انواع محتوای غیر استاندارد می دهد.
  • پشتیبانی چند زبانه- جوملا دارای پشتیبانی چند زبانه داخلی است در حالی که وردپرس از شما می خواهد از افزونه شخص ثالث استفاده نمایید.
  • قالب های متعدد- جوملا به شما این امکان می دهد که از قالب های مختلف برای قطعات مختلف محتوا استفاده کنید در حالی که در حالت کلی فقط می توانید از یک قالب وردپرس استفاده کنید

راه اندازی و کار با وردپرس و جوملا چقدر آسان است؟

در صورتی که جوملا یک گزینه دوستانه برای مبتدیان است تا چیزی مانند دروپال، وردپرس هنوز ساده ترین و سریع ترین راه برای ایجاد یک وب سایت می باشد.

سهولت استفاده و منحنی یادگیری وردپرس

اگر شما فقط یک وب سایت معمولی با محتوای ثابت و/یا یک وبلاگ ایجاد کنید، ممکن است فقط در چند ساعت برای شما کار کند و خوب به نظر رسد.

اکثر میزبانها شامل نصب کننده های خودکار وردپرس هستند یا حتی دارای وردپرس از پیش نصب شده هستند.

از آنجا، رابط وردپرس به قدری آسان است که اکثر کاربران معمولی نیز می توانند بلافاصله شروع به ایجاد محتوا کنند.

افزودنی های جدیدتر مانند ورد پرس کاستمایزر در حال حاضر نیز ایجاد تغییرات ایمن و بدون کد در موضوع را برای افراد آسان می کند، این امر به ویژه در بسیاری موارد مفید است زیرا بیشتر و بیشتر موضوعات وردپرس از کاستمایزر به روش های چشم گیری استفاده می کنند:

wordpress vs drupal 2 - جوملا یا وردپرس - کدام بهتر است؟ (مزایا و معایب)

برای طراحی محتوا پیشرفته، هزاران افزونه ی صفحه ساز، ایجاد طرح بندی با استفاده از کشیدن و رها کردن را آسان می کند و ویرایشگر بعدی گاتنبرگ ایجاد محتوای منحصر به فرد را برای کاربران حتی آسان تر خواهد کرد.

مقاله نصب وردپرس را حتما مطالعه کنید.

سهولت استفاده و یادگیری جوملا

مانند وردپرس، اکثر میزبان های وب دارای نصب کننده خودکار جوملا هستند که نصب نرم افزار جوملا را آسان می کنند.

به این دلیل، باید زمان و تلاش بیشتری برای سایت خود صرف کنید.

همانطور که گفتیم، جوملا از ترکیبی از مقالات و دسته ها استفاده می کند. بنابراین قبل از شروع به تولید محتوا، باید دسته بندی هایی برای نوع محتوایی که می خواهید ایجاد کنید، بوجود آورید. این چیز بسیار زیادی نیست اما کمی پیچیده تر از وردپرس است، مخصوصاً برای افراد غیر توسعه دهنده.

ویرایشگر مقاله جوملا TinyMCE تقریباً مشابه پیاده سازی ویرایشگر TinyMCE وردپرس می باشد، بنابراین تفاوت زیادی در این زمینه وجود ندارد:

joomla vs wordpress 2 1024x432 - جوملا یا وردپرس - کدام بهتر است؟ (مزایا و معایب)

اما افرادی که از قبل با رابط کاربری جوملا آشنایی ندارند، با تعداد زیادی از گزینه های موجود در صفحه های مختلف مدیریت گیج خواهند شد:

joomla vs wordpress 3 1024x548 - جوملا یا وردپرس - کدام بهتر است؟ (مزایا و معایب)

اما کسانی که به طور کامل با رابط کاربری جوملا آشنا شده اند ، با تعداد بیشتری از گزینه های موجود در صفحه های مختلف مدیریت سرگردان می توانند…

چگونه می توان وب سایت خود را با جوملا و وردپرس گسترش داد؟

در حال حاضر، وردپرس دارای موارد زیر است:

  • بیش از 54000 افزونه رایگان در فهرست افزونه های رسمی WordPress.org، به علاوه هزاران افزونه برتر
  • 5000+ قالب رایگان در فهرست رسمی افزونه WordPress.org، به علاوه هزاران تم برتر

جوملا چند افزونه و قالب دارد؟

در حال حاضر، جوملا دارای موارد زیر است:

  • 8000 برنامه افزودنی فهرست شده در کتابخانه افزونه رسمی جوملا
  • هیچ کتابخانه قالب جوملا رسمی وجود ندارد، بنابراین بدست آوردن شماره برای قالب های موجود جوملا کار سختی است. هرچند برخی از جستجوهای اولیه در گوگل تعداد زیادی (بیشتر) قالب های جوملا ممتاز را نشان خواهد داد.

آیا وردپرس و جوملا به یک اندازه ایمن هستند؟

نرم افزارهای اصلی جوملا و وردپرس بدون خطر هستند. علاوه بر این، همچنین هر پلتفرم دارای افزونه ها یا برنامه های افزودنی شخص ثالث برای افزودن امنیت بیشتر و همچنین سیستم های به روز رسانی آسان در داشبورد می باشد که در به روز نگه داشتن همه چیز کمک می کند.

با این اوصاف … خطای انسانی همیشه یک امر غیر قابل انکار است و چون هر پلتفرمی قابل توسعه است، مسائلی امنیتی نیز وجود خواهد داشت.

با مشکل خرابی و مشکلات وردپرس دست و پنجه نرم می کنید؟

به نظر می رسد، طبق داده های Sucuri، سایت های جوملا در مقایسه با سهم بازار خود تعداد بیشتری از سایت های هک شده را تجربه می کنند. اما باز هم، هیچ چیز ذاتی در هرکدام وجود ندارد که باعث شود یک پلتفرم در اکثر مواقع کمی ایمن شود.

امنیت وردپرس

بر اساس گزارش وب سایت هک شده Sucuri – 2016/Q3 ، وردپرس 76 درصد از وب سایت های هک شده در نمونه Sucuri را به خود اختصاص داده است که 25% ~ از سهم بازار آن 58.9% ((در آن زمان) است

wordpress vs drupal 5 - جوملا یا وردپرس - کدام بهتر است؟ (مزایا و معایب)

با وجود این، بر اساس داده های Sucuri، وردپرس در واقع بهتر از جوملا بوده است…

امنیت جوملا

در همان گزارش، سایت های جوملا 17 درصد از کل وب سایت های هک شده را به خود اختصاص داده اند که 132 درصد ~ بیشتر از سهم بازار جوملا در آن زمان 7.3 درصد است:
اما جالب اینجاست که 84 درصد از سایت های هک شده جوملا در زمان آلودگی نرم افزار قدیمی داشتند، در حالی که فقط 61 درصد برای سایت های وردپرس استفاده می شدند:

joomla vs wordpress 4 - جوملا یا وردپرس - کدام بهتر است؟ (مزایا و معایب)

این موضوع این ایده را تقویت می کند که “سیستم عامل ها ناامن نیستند. پلتفرم های قدیمی هم امنیت ندارند. ”

مهاجرت از جوملا به وردپرس

اگر در حال حاضر از جوملا استفاده می نمایید و به دنبال روشی راحت برای مهاجرت به وردپرس هستید، توصیه می کنیم مقاله انتقال جوملا به وردپرس را ببینید.

جوملا یا وردپرس: کدام بهتر است؟

ما فکر می کنیم که “کدام بهتر است؟” این سوال به خودی خود یک سوال ناقص است چون هر دو سیستم عامل مزایای خود را دارند و هیچ کدام به طور صد در صد از همه موارد برتر نیستند.

در عوض، باید بپرسید کدام پلتفرم برای نیازهای خاص وب سایتی که من ایجاد می کنم بهتر است؟

وردپرس احتمالاً برای اکثریت قریب به اتفاق وب سایت ها بهتر است و باید در بیشتر موارد انتخاب پیش فرض شما باشد زیرا:

  • این کاربر پسندترین سیستم مدیریت محتوا، مخصوصاً برای افراد غیر توسعه دهنده می باشد.
  • شما می توانید خیلی سریع با یک وب سایت جذاب و بدون ساعات/هزینه های زیاد کار کنید آن را راه اندازی کنید.

اما چنانچه توسعه دهنده هستید یا مایل به استخدام یکی هستید، جوملا می تواند انعطاف پذیری بیشتری برای نمایش انواع مختلف محتوا و مدیریت کاربران به شما بدهد.

نکته ای که باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد این است که سهم بازار جوملا رو به کاهش است که در مورد وردپرس یا دروپال صدق نمی کند.

در حالی که جوملا هنوز رتبه دوم را به خود اختصاص داده و به این زودی از بین نمی رود و بهتر است بدانید جوملا برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا در حال رشد وقتی به آینده نگاه می کنید چیزی برای گفتن دارد.

آیا در رابطه با جوملا یا وردپرس موافق یا مخالف هستید؟ در نظرات به ما اطلاع دهید!

دیدگاه کاربران

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد

مقالات مرتبط

در این آموزش وردپرس، شما را در فرآیند ساخت وب سایت چند زبانه راهنمایی می نماییم. شما متوجه خواهید شد...
به عنوان یک صاحب وب سایت، موارد متعددی وجود دارد که می خواهید سایت خود را در حالت تعمیر حفظ...
پیوند یکتا نام دیگری است که به URL صفحه وب می گویند. زمانی که شما مقاله ای را مشاهده می...
در این مقاله مرحله به مرحله، آموزش ساخت وب سایت با المنتور را در چند مرحله به شما نشان می...