۹ راه ساده برای افزایش سرعت وب سایت وردپرسی (قسمت اول)

۹ راه ساده برای افزایش سرعت وب سایت وردپرسی (قسمت اول)

می پسندم
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
3,034 بار
0 نظر
پوریا زارعی
۲۸ مرداد ۱۳۹۵

soliloquy - ۹ راه ساده برای افزایش سرعت وب سایت وردپرسی (قسمت اول)

سرعت اینترنت همیشه یکی از معضلات ما ایرانی ها بوده و هست ، لود کردن صفحات سنگین با کانکشن های سرعت پایین ایرانی معمولا زمان بره و این زمان بسیار آزار دهندس ، حتی برای افرادی که از اینترنتهای پر سرعت هم استفاده می کنن باز شدن یه وب سایت با وقفه یکی از نکات فوق منفی اون وب سایت حساب میشه و همه مدیران وب سایت ها هر لحظه در تلاشن که سرعت وب سایتشون رو بهبود بدن تا بتونن کاربرای بیشتری رو به وب سایت خودشون جذب کنن .

فارغ از بخش تجربه کاربری می دونیم که سرعت لود شدن صفحات شما تاثیر به سزایی توی سئو و جایگاه شما در نتایج جستجو هم خواهد داشت .
پس هر چه شما وب سایت سریعتری داشته باشید بازدید کننده های بیشتری خواهید داشت ، ضمن اینکه کمتر شدن پهنای باند مصرفی می تونه هزینه های وب سایت شما رو هم کاهش بده که البته این مورد در اولویت نیست اما خب خیلی از ماها هزینه های گزافی رو به خاطر استفاده زیاد وب سایت از منابع هاست پرداخت می کنیم در حالی که ممکنه بتونیم مشکلاتی که این مقدار از منابع رو بیخودی استفاده می کنن رو به سادگی حل کنیم .

توی این مطلب قصد داریم ۹ روش اساسی و موثر برای افزایش سرعت لود یا به عبارتی بارگذاری وب سایت وردپرسی شما رو معرفی کنیم ، با ما باشید .

 

۱ – انتخاب یک میزبان وب مناسب :

این مورد اصلی ترین و مهم ترین مورد موثر توی سرعت وب سایت شما هست و خواهد بود به همین خاطر هم توی اولین گزینه معرفیش می کنیم ، اگه شما یه هاست خوب رو انتخاب نکرده باشید هر هشت موردی که در ادامه معرفی می کنیم برای شما بی فایده هست و هر کاری هم که بکنید وب سایت سریعی نخواهید داشت .
پس در قدم اول اگه هنوز وب سایتتون رو راه اندازی نکردید سعی کنید یه هاستینگ سریع براش پیدا کنید و یا اگه وب سایت فعالی دارید با یه مقدار هزینه که ارزشش رو خواهد داشت یه هاست خوب بگیرید ، فکر می کنم الان دیگه همه وب سایت های ارائه دهنده هاست وب سایت های وردپرسی شما رو به صورت رایگان به هاستینگ خودشون منتقل می کنن پس نگران بحث فنی انتقال نباشید .

 

۲ – استفاده از یک افزونه کش مناسب :

همونطور که می دونید وردپرس از زبان برنامه نویسی php قدرت میگیره ، به این معنی که محتوای وب سایت شما مدام در حال تغییر و باسازی هستن ، خب این به وب سایت شما پویایی خاصی رو میبخشه اما این پویا بودن همیشه لازم نیست ، شما معمولا وقتی که توی قالبتون تغییری ایجاد می کنید یا اینکه پست ها رو منتشر و ویرایش می کنید به پویا بودنش نیازمندید و معمولا اوقاتی که وب سایت شما بدون تغییر باقی می مونه این بازسازی ها و تغییر ها باعث فعال بودن همیشگی سرور میشن که با افزایش بازدید وب سایتتون مسلما مشکلاتی رو برای هاست و در طولش سرعت وب سایت شما به وجود میاره .

برای رفع این مشکل شما باید از محتوای داینامیک یا پویای وب سایت خودتون رو به صورت استاتیک و ایستا در بیارید تا هر بار که کاربری صفحه ای رو لود می کنه نیاز نباشه سرور پرداشی انجام بده و فقط کدهای مورد نیاز که در راس خروجی قرار دارن به مرورگرش ارسال بشن ، ضمن اینکه همین مورد باعث میشه فایل ها در مرورگر کاربر ذخیره بشن و در این بخش هم سرعت وب سایت شما برای کاربری که دوباره از سایت بازدید کرده افزایش پیدا می کنه .

خب مسلما شما نمی تونید وردپرس رو استاتیک کنید اما می تونید صفحات خروجی که به کاربرا ارسال میشه رو یک بار ایجاد و در ادامه همون صفحات رو براش ارسال کنید که این کار رو افزونه های کش موجود برای شما انجام می دن ، از بهترین افزونه های کش وردپرسی W3 Total Cache و WP Super Cache هستن که البته اولی مدت هاست آپدیت نشده و دومی بیشتر پیشنهاد میشه .

 

۳ – بهینه سازی تصاویر مورد استفاده در وب سایت :

تصاویر همیشه بخش بزرگی از محتوای وب رو به خودشون اختصاص می دن که البته این بخش بزرگ همیشه بیشترین زمان برای لود شدن رو هم اتلاف می کنن ، معمولا تصاویری که توی وب استفاده میشه نسبت به تصاویر با کیفیتی که روی سیستم های خونگی یا گوشی موبایلمون نگه می داریم اختلاف زیادی توی حجم دارن به این خاطر که وقتی شما تصویری رو توی گوشی موبایلتون باز می کنید انتظار دارید باز زوم کردن و باز کردن بیشتر عکس بتونید جزئیات بیشتری رو ببینید اما وقتی کاربری وب سایت شما رو باز کرده و با یه عکس که فقط یه بار دیدنش ضروری هست بر می خوره چه لزومی داره که این عکس حجم های چند مگابایتی داشته باشه .

به همین دلیل هست که حرفه ای ترها وقت بیشتری رو صرف می کنن تا بتونن تصاویر رو بهینه و کم حجم کنن تا بعدا توی آپلود برای خودشون و همچنین بارگذاری تصاویر برای کاربرا مشکلی پیش نیاد و از این طریق هم توی حجم مورد استفاده از هاستشون و هم توی پهنای باند مصرفی از اینترنت و هاست صرفه جویی میشه .

البته بهینه سازی تصاویر برای اینترنت کار نه چندان ساده و همون قدر نه چندان دشواریه ، به این معنی که یاد گرفتنش یه مقدار مشکله ولی وقتی یاد بگیرید که چه مراحلی نیازه برای هر تصویر طی فرایند بهینه سازی طی بشه تا عکس مناسبی برای وب سایت شما در خروجیش قرار داشته باشه ، دیگه در دفعات بعدی مشکلی نخواهید داشت .

 

۴ – غیر فعال کردن هات لینکینگ و لیچینگ وب سایت :

بعضی از وب سایت ها هستن که محتوای وب سایت شما رو از طریق فید خوان آر اس اس به تاراج می برن و بدون اینکه حتی دستی درش دخالت داشته باشه زحمات شما در به سود دیگران خواهد بود ، برای رفع این مشکل در آینده توی مطلبی جداگانه راه حل هایی رو ارائه می دیم که بتونید مانع از کپی شدن محتوای وب سایتتون به صورت اتوماتیک بشید .

به هر حال عده ای هم هستن که به صورت دستی کل محتوای پست های شما رو کپی می کنن و حتی تصاویر رو هم توی وب سایت خودشون آپلود نمی کنن ، این مورد باعث میشه که تصاویر هر بار از وب سایت شما بارگزاری بشن در حالی که هیچ بازدیدی برای وب سایت شما به ثبت نمی رسه که مسلما فکرش هم شما رو آزار می ده .

راه حلی که برای این مشکل وجود داره بسیار سادس و شما می تونید با اضافه کردن چند خط کد ساده زیر به فایل .htaccess وب سایتتون مانع از بارگذاری تصاویرتون خارج از دامنه اصلی وب سایتتون بشید .

دقت کنید قبل از قرار دادن کدها نیازه که از فیل .htaccess یک بک آپ تهیه کنید چون کوچیکترین اشتباهی می تونه کل وب سایت شما رو دچار مشکل کنه .

دقت کنید به جای famo.ir باید آدرس وب سایت خودتون رو قرار بدید و ترجیحا برای گوگل هم باز بزارید دسترسی به تصاویر رو .

#disable hotlinking of images with forbidden or custom image option
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?famo.ir [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?google.com [NC]
RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]

 

خب دیگه این مطلب یه مقدار طولانی شده ، تو این مطلب به مسائل و مواردی که بیشتر به هاستینگ و پشت صحنه وردپرس مربوط بود پرداختیم ، توی مطلب بعدی سعی می کنیم به مواردی که به وردپرس مربوط میشن بپردازیم .

اگه این مطلب براتون مفید بود پس به اشتراکش بزارید .

دیدگاه کاربران

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد

مقالات مرتبط

در این آموزش وردپرس، شما را در فرآیند ساخت وب سایت چند زبانه راهنمایی می نماییم. شما متوجه خواهید شد...
به عنوان یک صاحب وب سایت، موارد متعددی وجود دارد که می خواهید سایت خود را در حالت تعمیر حفظ...
پیوند یکتا نام دیگری است که به URL صفحه وب می گویند. زمانی که شما مقاله ای را مشاهده می...
در این مقاله مرحله به مرحله، آموزش ساخت وب سایت با المنتور را در چند مرحله به شما نشان می...