در خرید ترازوی طلافروشی یا زرگری به این نکات توجه کنید

در خرید ترازوی طلافروشی یا زرگری به این نکات توجه کنید

می پسندم
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
898 بار
0 نظر
محمد رحمتی
۳۱ فروردین ۱۴۰۱

f7adcf0e b8b2 4228 8f0a 739f1ddbe10e 1024x576 - در خرید ترازوی طلافروشی یا زرگری به این نکات توجه کنید

ترازوی طلافروشی

هنگامی که قصد خرید طلا و یا فروش آن را می‌کنیم، یکی از وسیله‌های مهم ترازو است. سنجش وزن دقیق طلا هنگام خرید و فروش آن بسیار حساس و پراهمیت است و باید با دقت کافی انجام شود، به‌طوری‌که اگر حتی یک گرم یا یک سوت از وزن آن بالا و پایین شود، ممکن است قیمتش میلیونی بالا و پایین رود. در همین راستا لازم است تا مغازه‌داران از ترازوی طلافروشی دقیق و باکیفیت استفاده کنند. امروزه اندازه‌گیری وزن طلا به دو روش سنتی و دیجیتالی انجام می‌شود. در گذشته ترازوهای کفه‌ای، سنگی و عقربه‌ای با سازوکار مکانیکی در بین مغازه‌داران به کار برده می‌شد که از دقت بالایی برخوردار نبود. اما امروزه در بیشتر مغازه‌های موجود در بازار از انواع دیجیتال ترازو استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ترازوی طلافروشی با ما همراه باشید.

ترازوی زرگری

ترازوی زرگری در واقع وسیله‌ای است برای وزن کردن انواع طلا و جواهر که در اکثر مغازه‌های طلافروشی یافت می‌شود. دقت این دسته از ترازوها معمولاً یک‌صدم گرم است. اما هنگام ساخت طلا و طلاکشی با ترازو طلاکش از دقت یک‌هزارم نیز استفاده می‌شود.

برندهای AND، Sartorius، Mettler Toledo و … همگی دارای ترازوی زرگری هستند و در صنعت زرگری و طلافروشی محصولات زیادی دارند. در این میان ترازوی محبوب و پرطرف‌دار AND نسبت به سایر برندها محبوبیت بالاتری دارد و در این صنعت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترازوهای AND دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند و در سری‌های GF و FX و EK قابل انتخاب هستند.

همان‌طور که می‌دانید در طلافروشی‌ها وزن کردن طلا با واحدهای مثقال، انس و گرم و عیار اندازه‌گیری می‌شود. هر اونس طلا معادل با 103431 / 31 گرم است و هر مثقال طلا برابر با 4/608 گرم در نظر گرفته می‌شود. با توجه به این که تبدیل گرم به انس یا گرم به مثقال کمی دشوار است، بهترین راه این است که ترازوی طلافروشی قابلیت تبدیل واحد وزنی بر اساس واحد تنظیم شده را داشته باشد. معمولاً وزن رایج برای ظرفیت کل ترازو، ظرفیت 600 گرم و 3 کیلوگرم است که در ترازوی AND می‌توان به مدل‌های EK-610 و GF-3000 اشاره کرد، این دو مدل دارای دقت یک‌صدم گرم هستند و قابلیت تبدیل واحد نیز دارند.

نحوه‌ی خواندن وزن طلا از روی ترازو

ترازوهای طلافروشی وزن طلاهای ما را به گرم نشان می‌دهند، این توزین آن‌قدر دقیق انجام می‌شود که گاهی حتی میزان سوت طلا هم در ترازو به نمایش در می‌آید. به منظور خواندن وزن طلا تصور کنید که یک قطعه از مصنوعات طلا را روی ترازوی حساس طلافروش‌‌ها قرار داده‌اید، اکنون عدد نمایش‌داده‌شده بر روی ترازو 5.75 است که خوانده می‌شود پنج گرم و هفتاد و پنج سوت! اگر این عدد را پنج گرم و هفتاد و پنج بخوانید منظور شما ممکن است اشتباه به مشتری منتقل شود و مشتری گمان کند که منظور شما 5.075 بوده است. در این صورت وزن آن قطعه طلا دچار اشتباه می‌شود؛ بنابراین در خواندن وزن طلا دقت کنید.

d70b2c89 6b63 4888 88eb 07241488c550 1024x576 - در خرید ترازوی طلافروشی یا زرگری به این نکات توجه کنید

انواع ترازوی طلافروشی

در طول تاریخ وزن کردن طلا اهمیت زیادی داشته؛ همین موضوع سبب خلق انواع ترازوهای دقیق شده است. قابلیت‌های مختلفی که هر بار به ترازوها افزوده می‌شود، با هدف راحتی کاربران و دقت بیشتر در اندازه‌گیری است. انواع ترازوهایی که از گذشته تا به امروز مورد استفاده‌ی افراد قرار گرفته به دو دسته‌ی ترازوهای سنتی و ترازوهای دیجیتالی تقسیم بندی می‌شود که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت:

ترازوی سنتی

ترازوهای سنتی همان ترازوهای دوکفه‌ای هستند که در میوه‌فروشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته لازم به ذکر است که در حال حاضر استفاده از این ترازوها حتی در میوه‌فروشی‌ها نیز منسوخ شده است و ترازوهای دیجیتال جای آنها را گرفته است. به دنبال گران شدن طلا و اهمیت هر سوت از آن، نیاز فروشندگان طلا به ترازوهای بسیار دقیق بیشتر از قبل شد و همین عاملی برای پیدایش ترازوهای دیجیتال بود.

ترازوی دیجیتال

با پیدایش انواع ترازوی طلافروشی دیجیتال در مغازه‌های طلافروشی، دقت در اندازه‌گیری بالا رفت و به بیش از یک‌صدم اعشار رسید. از دیگر قابلیت‌هایی که ترازوهای دیجیتال برای کاربران به همراه دارد، می‌توان به امکان تبدیل واحد گرم به مثقال و یا گرم به انس طلا و قیراط، اشاره کرد. دقت و سرعت این ترازوها قابل توجه بوده و تنها با زدن کلید Unit و انتخاب واحد موردنظر تبدیل انجام خواهد شد.

از طرفی اکثر ترازوهای دیجیتالی قابلیت اتصال به کامپیوتر طلافروشان را دارند، این مزیت امکان سریع برای چاپ فاکتور طلا و روند حساب و کتاب‌های را برای فروشنده فراهم می‌کند. امروزه اتحادیه اصناف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر، داشتن این مدل ترازو را برای طلا فروش‌ها الزامی کرده‌اند تا در کنار سرعت بالا در انجام عملیات، وزن‌کشی نیز دقیق‌تر انجام شود.

نکات مهم درباره ترازوی طلافروشی

ترازو طلاکش خود را در مقابل چشمان مشتری قرار دهید. زیرا حق هر مشتری این است که بداند طلایی که می‌خرد چند گرم است؟ نکته‌ی بعدی آن است که توجه داشته باشید هرگز ترازوهای دیجیتال و ترازوهای زرگری را به علت حساسیت بالا در معرض نور شدید، باد و گردوغبار و دیگر عوامل محیطی قرار ندهید تا عمر دستگاه بیشتر شود. ترجیحاً توصیه می‌شود که دستگاه خود را درون محفظه شیشه‌ای قرار دهید تا بر اثر وزش باد و ضربه، تغییری در توزین طلای مورد نظر رخ ندهد. همچنین ترازوها باید محکم و ثابت باشند و در هنگام وزن‌کشی لق نزنند. در غیر این صورت وزن نهایی به دست آمده ممکن است اشتباه باشد.

قیمت ترازوی زرگری

قیمت این محصول به عواملی همچون گارانتی، خدمات پس از فروش، برند سازنده و کشور سازنده، دقت در اندازه‌گیری و… بستگی دارد. اصولا هر قدر شرکت‌های سازنده‌ی ترازو قدیمی‌تر و معروف‌تر هستند، ترازوهایشان نیز گران‌تر می‌شود. البته در زیر تعدادی از مواردی که باعث تغییر قیمت در ترازو می‌شود را بیان می‌کنیم:

دقت ترازو

هر قدر دقت یک ترازو بالاتر می‌رود، قیمت آن افزایش می‌یابد. البته در میان طلافروش‌ها، معمولا از دقت ثابت 0.01 گرم استفاده می‌شود. اما گاهی اوقات از دقت بالاتر یعنی 0.001 نیز استفاده می‌شود.

ظرفیت ترازو

در یک دقت ثابت، هر قدر ظرفیت ترازو بیشتر می‌شود، قیمت آن ترازو بالاتر می‌رود. در نظر داشته باشید که متناسب با نیاز خود، ظرفیت ترازو را انتخاب کنید. یک مغازه‌ی کوچو در کنار خیابان قطعا به 3 کیلوگرم ظرفیت نیاز ندارد.

کالیبراسیون ترازو

در ترازوها دو مدل کالیبراسیون داریم. یکی دستی و دیگری اتوماتیک. ترازوهایی که کالیبراسیونشان اتوماتیک است، قیمت بالاتری نسبت به مدل مشابه و کالیبره دستی دارند.

در اینجا سعی کردیم فقط به عوامل اصلی تاثیرگذار بپردازیم. اما چیزهای دیگری مانند خطی بودن، تکرارپذیری، حداقل وزن قابل اندازه‌گیری و … در قیمت ترازو تاثیر دارند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با انواع ترازوی طلافروشی و کاربرد آن آشنا کنیم تا بتوانید با دقت و آگاهی بیشتری به انتخاب این محصول بپردازید. خوشحالیم که تا اینجا همراه ما بودید.

دیدگاه کاربران

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد

مقالات مرتبط

پروفیل سبک یا پروفیل مبلی که به قوطی سبک هم معروف است، از ورق روغنی (ورق نورد سرد) و براساس استاندارد...
همه ما شاهد پیشرفت چشم‌گیر هوش مصنوعی در سراسر جهان هستیم. در این زمینه محصولات و خدمات گسترده‌ای وجود دارد...
لیپوماتیک یکی از روش هایی است که شما را از شر چربی های اضافی رها می کند. با این حال...
همانطور که می‌دانید، دنیای امروز با سرعت زیادی به سمت فناوری در حرکت می‌باشد. یکی از آورده های تکنولوژی برای...